Така излиза, че до края на 2011 година 41 116 263 пъти някой ще се вози без билет, тъй като прогнозираният до края на годината общ брой на пътуванията е 457 362 574 пъти, предаде БТА.

Изследването на пътуващите в градския транспорт е направено от Центъра за градска мобилност в началото на ноември. Според обработените данни пътуванията с градски транспорт са се увеличили с 1,5%, което е минимално. Почти без промяна е броят на пътниците в автобусите, с близо 7% са се увеличили пътниците в трамвайните линии, с 11 на 100 са намалели тези в тролейбусите, а с 13% са се увеличили пътници в метрото.

Потърсеният за коментар заместник-кмет на столицата Любомир Христов обясни, че логичното увеличение на пътуващите с метрото и трамваите идва от възстановените маршрути на някои от трамвайните линии, които дълго време бяха съкратени или много променени заради строителството на втория лъч на метрото. Ръстът на пътуващите с метрото е и заради привлекателността на този вид транспорт, което гарантира кратко време за пристигане от една до друга точка по маршрута, допълни той.

Най-любимото време за гратисчиите в София е сутрешният пик - между 7.00 ч. и 9.30 ч., когато броят на пътуващите без билет според изследването е почти 10 на всеки 100 пътници. Преди година, когато беше правено изследване на пътникопотока, най-масово беше пътуването без билет между 16.30 и 20.00 ч. Сега пътуванията без билет са по-скоро в светлите часове, сочат данните на преброяващите.
Заместник-кметът Христов поясни, че вероятно броят на пътуващите без билет ще е по-висок, ако се обхване и времето от 5.00 до 7.00 и от 20.00 до 0.00 ч., когато има градски транспорт и в него най-често няма контрольори.

Изследването сочи още, че 1 на всеки 5 пътуващи в крайградските линии във времето между 9.30 ч. и 13.30 ч. всеки делник пътува без билет. Гратисчиите намаляват двойно в следобедните часове, но пак ги има. Проверка на БТА на няколко спирки на крайградските линии показа, че популяризираната мярка от Центъра за градска мобилност "качване от първата врата", за да се намалят пътуванията без билет, не се спазва.

Най-натоварената автобусна линия от крайградските и тази година е № 1 - по нея се извършват над 3,3 млн. пътувания годишно. При градските автобусни линии най-натоварени са тези с номера 111, 72, 83 и 204. Най-малък е броят на пътуващите в линия номер 384, която се движи от "Студентски град" до метростанция "Г. М. Димитров".

Най-използваната линия от тролейбусния транспорт е номер 9 и в миналогодишното, и в тазгодишното изследване. Въпреки това пътуващите по нея намаляват с 1 100 000 в годишен план, докато при друга линия - номер 11, се увеличават с близо 500 000 годишно. Два пъти са намалели пътуващите по линия номер 8, сочи изследването. Данните за пътуванията без билет показват, че един на всеки десет пътници в тролейбусните линии пътува между 7.30 ч. и 9.00 ч. и от 13.30 ч. до 16.00 ч. без билет.

С най-много пътници за година са трамваите по линии с номера 5, 22, 20 и 6. Според данните с три милиона са се увеличили в сравнение с миналата година пътуванията по линия номер 5. Трамвайният транспорт е най-предпочитан за пътувания гратис в часовете, когато е най-претъпкан - сутрин и вечер. Това е и времето, когато както се изразяват пътуващите по линии с номера 5 и 7 "и игла да пуснеш, няма къде да падне в трамвая".

Данните от изследването на трафика сочат, че метрото ще приключи тази година със 700 хиляди пътувания повече отколкото миналата година. Там обаче обследване на пътуванията без билет не е правено, въпреки, че някой от касите по метростанциите затварят в 22.00 ч., което предполага пътувания без билет до края на работата на метрото в 0.00 ч.